Más posztot terveztem ma reggelre, de a zsurnalizmus közbeszólt. Az Index főoldalon hozza a Napi Gazdaság mai nyomtatott kiadásában megjelent – online csak előfizetés fejében olvasható – hír bő kivonatát. Az eredeti az igazi, úgyhogy nézzük meg az utóbbit.
Ez ugyanarról szól, mint a korábban tárgyalt többi: jönnek Magyarországra a nagyobb nemzetközi online áruházak, köztük a legnagyobb, az Amazon. A cím („Óriások léphetnek be a magyar online kereskedelembe”) még lebegtet, jelzi, hogy ugyan semmi sem biztos, de „várható” (lásd ad fontes Kis Gergely originál lavinaindítóját) a magyar antré. A folytatás viszont már magabiztosabb a Hőnyi Gyula által jegyzett szövegben:
„Két fejlemény tűnik biztosnak a jövő évi online kiskereskedelemmel kapcsolatban Magyarországon. Az egyik, hogy az Amazon.com 2013-tól Magyarországot és Romániát is ellátja a szlovák disztribúciós központjából, a másik, hogy a Tesco...”
Az általunk vizsgált fejleménnyel (jön az Amazon) kapcsolatban (tény)állítás mindössze ennyi szerepel a cikkben. Mitől „tűnik biztosnak”? Nem tudni. Forrás? Az nincs. Van egyáltalán szlovák disztribúciós központ? Fene tudja, de ha a többiek tényként kezelik, akkor biztos. (A szlovák raktár létezésével kapcsolatos kételyekről lásd a korábbi posztomat.)
Ez a sztori a megalapozatlan hírek terjedésének – hogy csinos képzavarral éljünk – állatorvosi lova. Láthatóan a Napi újságírójának semmiféle primer információja nincs arról, amiről ír, csak összegzi a hazai sajtóban eddig megjelent információkat. A probléma az, hogy a megfogalmazással és a források teljes mellőzésével közben gyakorlatilag tényként legitimálja azokat. Innen a következő lépés a teljes bizonyosság lesz úgy, hogy a közbeeső stációkon senki nem vette a fáradságot, hogy ellenőrizze az adatokat, melyekre épít.
Amúgy a szöveg utal arra, hogy esetleg a szerző (vagy inkább az általa felhasznált, de nem hivatkozott forrás) próbált érdeklődni az érintetteknél, de azok „semmilyen részletet nem árultak el” a terveikről. Ez azonban csak a Tescóra és a Media Marktra vonatkozik, az Amazon esetében ilyen kört nem futottak az újságírók. (Ezek amúgy a kiegyensúlyozott tájékoztatás szempontjából valóban kötelező, ám teljesen fölösleges körök: egyetlen multi sem nyilatkozik előzetesen stratégiai tervekről.)
A híranyag további része a megszokott, a VG és a Pénzcentrum szövegeiben is alkalmazott recept szerint a hazai online kiskereskedelem rövid helyzetjelentésével, majd egy szakértő megszólaltatásával folytatódik (zárul). Utóbbit szintén a nagy nemzetközi riválisok belépéséről kérdezi a szerző, amivel megint csak legitimitást kölcsönöz az első bekezdésben előadott, nem alátámasztott állításnak.